söndag 10 juli 2016

Fingerprint: En Toivonen?


Här kommer något så ovanligt som en titt på ett populärt bolag. Med tanke på allt som skrivs och sägs om Fingerprint så blir jag lite "anti" till att köpa och skriva om dem. Populära småbolag går också statistiskt sett sämst som bolagstyp. Men de tycks bryta mot alla vanliga regler och påminner om en nål i en höstack (men jag är rädd att sticka mig). Kursen står i cirka 95 kr när detta skrivs.

Aktiefokus (Analysera mera) har skrivit om dem och framförallt har Spiltan köpt in sig (!) vilket gör mig nyfiken på att se om det "finns något där". Kom ihåg att jag är ute efter mindre bolag med hög eller växande utdelning, starka konkurrensfördelar och goda finanser. Fingerprint är tillräckligt små eftersom de globalt räknas som mid-cap.

Det jag ser är en tillväxtstjärna som börjar stanna i sin utveckling och till och med förväntas ge utdelning. Men framtiden tycker jag är för osäker, historiken för kort och riskerna något för stora. I alla fall tänker jag så nu.

Checklista

1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Fingerprint har funnits länge men inte delat ut någon vinst ännu. Om jag går på checklistan faller de här. En mindre strikt anpassning är "förväntas dela ut i närtid" och då är de med i matchen.

2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
De är en framtida utdelare. Enligt genomsnittsprognoser på 4-traders kommer utdelning våren 2017 för verksamhetsåret 2016. De förväntas dela ut 0.67 kr per aktie för 2016 vilket sedan förväntas stiga till 1,3 kr per aktie för 2018. Fina framtida höjningar alltså men givetvis vet man inte vart det landar.

3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Nja, jo...kanske det. Jag vet i alla fall vad ett fingeravtryck är. Fattar vad de gör men inte tekniken bakom i detalj. Tillräckligt enkel verksamhet ändå för att vara teknikbolag tycker jag. En 5-åring kan förstå vad det handlar om.

4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
Här är min stora invändning. Visserligen kan man argumentera för att de har starka konkurrensfördelar idag. Men är de bestående? Det handlar om teknik, där utvecklingen är ganska snabb. Siffrorna ger visserligen en indikation på att något finns där. Eller vad sägs om en avkastning på egna kapitalet, ROE på ca 100%. Det är typ dubbla H&M, vilket tyder på överlönsamhet.

Men överlönsamhet lockar också till sig konkurrenter. Prognoserna talar om en halverad ROE på 50% för 2017 och går man några år tillbaka i tiden är värdena negativa. Underlönsamhet med andra ord. För att vara säker på bestående konkurrensfördelar vill jag helst se att den har bestått under längre tid. Jfr H&M som trots allt presterat överlönsamhet under många år.

Nu är det i och för sig ett trendbrott att de halkat sig över till plus. Men jag är för rädd att marginalerna sjunker när konkurrenterna kommer in på banan. Kärnfrågan är. Vad gör att överlönsamheten kommer att bestå? Låser man upp mobiltillverkarna? Blir man branschstandard? Måste tillverkarna välja Fingerprint, eller kan de lika gärna välja något annat i framtiden? Räcker patenten som skydd mot konkurrerande tekniker? Hur stort hot är t.ex. Gottodix, förlåt Goodix :-)

Och tar man en titt på solceller så har väl priset gått ner kraftigt de senaste åren. Ny teknik tenderar att minska i pris när fler aktörer och ännu nyare teknik kommer in. Detta gör mig rädd. Kanske överdrivet rädd. Är inte främmande för teknikinvesteringar men då föredrar jag nog småtråkiga betonglaserbolaget Somero. De har varit marknadsledare sedan 1980-talet och allt är något mer low-tech. Fingerprint har gjort en kanonsäsong eller två, men är de verkligen redo för landslaget?

5. Måttlig skuldsättning
Inga skulder.

6. Pålitlig ledning med egna innehav
Pålitlig är inte det första ordet jag tänker på ihop med Fingerprints ledning (i alla fall historiskt). Men det har kommit in nya personer och det finns ett relativt stort insynsägande. Ett frågetecken på grund av historiken.

7. Tillväxtmöjligheter
Visst, the sky is the limit! Frågan är om överlönsamheten kan bestå.

Värdering, summering och synpunkter
Värderingen är okey, men Fingerprint förväntas inte växa så snabbt. P/E 11 för 2016 och P/E 10 för 2018 ungefär. Här tycker jag Spiltan möjligen skulle kunna ha nämnt att tillväxten förväntas bli mycket lägre i framtiden. Om det inte är en tillväxtsaga längre så kanske det håller på att bli en utdelningssaga, vad vet jag. Och vad vet analytikerna? Bilden som prognoserna ger är en kraftigt avstannande tillväxt, men ändå tillväxt. En halvbillig spelare men de ser ut att ta mindre kliv i sin framtida utveckling.

Jag ser en avstannande tillväxt, på prognoserna, och en liten men tilltagande utdelning. För att prata fotbollsspråk så tror jag inte det här är varken Johnny Rödlund eller Zlatan. Däremot kanske en Toivonen. Hög potential men har närmat sig max, börjar bli långsammare och har inte lika stora steg kvar i sin utveckling. Det är en sak att köpa en oupptäckt Toivonen på free-transfer men nu är det inte rea sett till framtida (vinst)potential.

Vän av ordning kan väl tycka att Jonas Lantto är en bättre jämförelse men jag håller mig till Toivonen. Och jag kan givetvis ha helt fel. Fingerprint har överraskat förr och KAN vara en 22-årig Toivonen som istället för att hamna i Holland ska bli bejublat proffs i Barcelona. Vad vet jag :-) Förhåller mig ändå negativt neutral och tar inte ut Fingerprint till min portfölj. Men tar gärna emot synpunkter.

En disclaimer är också på plats. Är som ni märker inte så påläst och jag äger inte aktien. Har ingen intention att köpa inom närmsta tiden men är intresserad av kommentarer och debatt. Se det som ett generellt, okunnigt men nyfiket och fotbollsrelaterat diskussionsunderlag!

22 kommentarer:

  1. Hur ser din portfölj ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittar den längst ner till höger på den här sidan, och en aktuell genomgång här: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2016/04/kvartalsrapportoch-portfoljgenomgang.html

      Inga större förändringar sedan slutet av april, men ska uppdatera!

      Radera
  2. Du tänker inte på andra tillväxtmarknader ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar lite överallt, men är nog närmast att öka i befintliga innehav. Storbritannien intressant marknad efter Brexit. Men finns många intressanta bolag, och länder därute!

      Sen kanske jag missar något i frågan... fråga igen då bara!

      Radera
  3. Intressant inlägg och kul att du, förstå mig rätt, ger dig an att ens titta på detta bolag;)

    Jag har aldrig ägt och kommer aldrig äga Fingerprint då det är för svårt att dels kunna beräkna nuvarande och kommande utveckling, dels, och detta är den starkaste anledningen, då jag tror att alla fingrar kommer få smaka magisterns linjal. Detta då jag går i tron att framtiden stavas ögon á la Tobii e.d.

    Dock är detta rena tankar och reflektioner som saknar någon som helst konkret och akademisk tillika fundamental grund.

    Riktigt kul inlägg!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konkurrensen kan komma från oväntat håll och frågan är vad som är smidigast. Undrar också om mobil, smart klocka eller någon ögonvariant blir det som tar över. För mycket "teknik" för att jag ska vara bekväm med långsiktig köp och behåll.

      Men när Spiltan köper är det åtminstone värt att titta på :-)

      Radera
  4. Väldigt, väldigt main stream analys här, eller? Dvs. du verkar i princip enkom ha köpt analytikernas bild rakt av, samma analytiker som förövrigt helt och hållet tidigare missade Fingerprints resa, så var ligger trovärdigheten i deras ord? Nej, jag tror själv mer på ledningen i fpc, de har onekligen levererat starkt resultat, och de ger en helt annan bild av framtiden än analytikerna. Nya vdn är ju heller ingen "rookie of the year", sett till vad han gjort tidigare. Han har köpt aktier tungt redan innan han tillträtt dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, det håller jag med om! Jag har helt enkelt hänvisat till snittet av analytikerna och de fem tycker alla olika, allt från starkt köp till starkt sälj finns på skalan just nu: http://www.4-traders.com/FINGERPRINT-CARDS-AB-27811939/consensus/

      Det kan mycket väl vara den som har starkt köp som har rätt, och alla kan också vara för defensiva, jag har bara väldigt svårt att bedöma bolagets långsiktiga framtid själv.

      Hur ser du på att de är före konkurrenterna på 1, 3 eller 5 års sikt? Jag är, måhända alltför, rädd att överlönsamheten kommer ner om många fler konkurrenter och konkurrerande tekniker kommer in.

      Tittar man på den här analysen har de ett spann på fair value som är väldigt stort: http://beta.redeye.se/company/fingerprint-cards/481400/fingerprint-cards-china-your-hand

      Förresten en bra och gedigen analys, se t.ex. sid 7 och sid 98 och framåt för konkurrens.

      Radera
  5. Bra att du vågar dig på att analysera detta bolag som många verkar ha tagit osunt stora positioner i (t.ex. Anonym 10 juli?),
    Inget fel med ett förhoppningsbolag, men själv skulle jag bara satsa en mycket liten del av mitt kapital i ett bolag som för mig fortfarande hör till den kategorin. Vill först att bolaget bevisar att de har en bärande affärsidé med en produkt som på lång sikt visar sig lönsam. Och att de faktiskt levererar utdelning!

    Seg Gasell

    SvaraRadera
    Svar
    1. En osunt stor position har lett till osunt hög avkastning, men frågan är om det fortgår! De har nog passerat förhoppnungsstadiet men framtiden känns ändå för mig alltför osäker.

      Radera
  6. Läs tex Red Eyes senaste syn på bolaget. FPC:s egna mål, som bolaget presenterade i samband med bolagsstämman i maj, är att växa i snitt 60 procent under 2016-2018. Målet motsvarar intäkter på cirka 12 miljarder 2018. Värdering pe 10 på det, helt orimligt. Snarare >300 kr, som även Red Eye ser som möjligt.
    http://www.di.se/artiklar/2016/7/20/redeye-hojer-varderingen-av-fingerprint/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det infrias känns det som att Toivonen istället håller på att hamna i Barcelona. Jag hoppas det går så, men av genomsnittsprognoserna får man en annan bild. Kan vars fegt, men jag avstår och följer med viss spänning från sidlinjen. Tack för input!

      Radera
  7. Hedgefonden Gladiator har gått in i Fingerprint Cards under det andra kvartalet.
    Fondförvaltaren Max Mitteregger uppger till Nyhetsbyrån Direkt att köpet gjordes efter betydande kurstapp i juni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Max och spiltan går in tyder på kvalitet och/eller undervärdering. Framförallt spiltan är jag förvånad över eftersom det inte känns som ett typiskt bolag för någon med buffett som förebild.

      Lycka till med placeringen, hoppas den går bra! Unnar hellre fingdrprint framgång än deras konkurrenter :-)

      Radera
  8. FPC över förväntan. Hur många bolag i världen visar dessa enormt bra resultat och tillväxt, samtidigt som analytikerna tjurar över sitt totala misslyckande?
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3978741.ece

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att säga grattis och hoppas på fortsatt trevlig resa. Kanske gör sällskap senare någon gång men jag är superfeg och vill ändå ha utdelning.

      Hoppas ha ett alternativt gäng bolag med bra resultat och tillväxt (plus utdelning) i portföljen, tex Savaria och Somero men säker kan jag inte vara.

      Lycka till som sagt!

      Radera
  9. Lyssna gärna på varför Spiltan köpte Fingerprint, detta oälskade bolag:
    https://twitter.com/avanzabank/status/753981573679095809

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul lyssning. Gillar Spiltan, men i det här fallet och i Paradox-faller tycker jag inte att han "följer Buffett" även om han är Buffett-inspirerad i stort. Han säger själv att Buffett inte skulle köpt Fingerprint och Paradox stod för en väldigt stor del av Spiltans substans.

      Men nog om Buffett-hårklyverier och P H är mycket duktig. Alldeles oavsett har det varit en bra investering, så hatten av för P H och andra som vågar köpa oönskade bolag och sen få rätt.

      Radera
  10. Fan vad intressant att läsa detta inlägg även om det är skrivet för ett litet tag sedan. Jag hade inte läst detta när jag för några veckor sedan gjorde några egna anteckningar om FPC. Detta bolag som verkligen väcker känslor till liv. Om du hinner får du hemskt gärna kolla min text och komma med en kommentar.

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/08/fingerprint-jag-vagar-nog-pasta-att.html

    MVH Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Skrev en kommentar där, och tror vi tänker ganska lika.

      Radera
  11. Ett sent inlägg men jag kan inte låta bli att kommentera. Punkt 6 'stabil ledning'. Där blinkar det ju varningslampor så man bländas när det kommer till FPC. Det faktum att Johan Carlström dels är åtalad för brott i anslutning till företahet och dels sitter väldigt nära ledningen i FPC gör att de inte är aktuella för min del iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer, Carlström och punkt 6 i checklistan är inte bästa vänner!

      Radera